Totning nærmer seg norgestoppen i roadracing
Jeg startet for fem år siden, da med en 250 ccm Kawasaki. De to siste årene har jeg kjørt Suzuski 600 ccm. Neste år blir det 1000 «kubikk», forteller Marius Solberg Hansen.
Interessen for tohjulinger har han arvet etter stefaren, Knut Gulbrandsen. Og jammen meg har mor Linda også forsøkt seg på motorsykkelen på de ukentlige treningene på Vålerbanen i Hedmark.
Hekta
Jeg har drevet med motorsykler i alle år. Marius kjørte også «lettsykkel» fram til han ble med meg på trening og fikk låne en 125 ccm sykkel til å kjøre roadracing med for fem år siden, forteller Knut Gulbrandsen.
Årets sølvmedaljevinner fra norgescupen innrømmer at det ga et kick å prøve seg på banen.
Jeg ble hekta der og da. De fire siste årene har det blitt stadig mer seriøs kjøring, forteller Marius.
Og han er ikke alene om å være hekta på motorsykler og roadracing.
Vi er vel det alle sammen. Men da har vi i hvert fall en felles interesse, innrømmer mor Linda og stefar Knut.
Konfirmasjonspenger
Marius måtte spytte i alle konfirmasjonspengene da han kjøpte sin første Kawasaki. Likevel er ikke roadracing så dyrt som mange tror, ifølge stefaren Knut.
For nybegynnere er det overkommelig og ikke dyrere enn utstyr i mange andre idretter, påpeker han.
Marius har allerede prøvd farens 1000 ccm sykkel som brukes i den klassa han kjører neste år. Da blir det også NM med runder på Vålerbanen, Rudsskogen, Mo i Rana og Karlskoga i Sverige.
Det er de samme banene der jeg kjørte årets norgescup. Jeg deltok imidlertid bare på tre runder. I Mo i Rana stilte jeg ikke til start. I ettertid ser jeg at det var litt dumt. Jeg kunne ha vunnet sammenlagt dersom jeg hadde deltatt i den runden, sier Marius.
Innmari moro
Drivkraften er ifølge 19-åringen at det er innmari moro å kjøre roadracing. Han innrømmer imidlertid at han nok bør stramme opp trenings-disiplinen før han stiller til start i den gjeveste klassa neste år.
Jeg tar det som det kommer, men behovet for mer trening melder seg nok ganske fort i den klassa, sier Marius.
Knut tror hovedårsaken til at stesønnen har blitt så god, er at han har fått bestemme farten sjøl.
Marius har bestandig fått kjøre i sitt eget tempo. Han har styrt det hele sjøl, påpeker Knut Gulbransen, som sammen med resten av familien har reist til Våler for å trene nesten hver mandag gjennom hele sommeren.
Tekst: Tommy Gullord
Bilder: Tommy Gullord og Rene Skaret
Kilde: Oppland Arbeiderblad: http://www.oa.no/sport/article7553695.ece