Supermoto (Tidligere Supermotard)
Supermotard endret navn til Supermoto i 2014.
Supermoto er en forholdsvis ny motorsportgren, både i Norge og i utlandet. Supermoto ble først dratt igang i Frankrike mot slutten av 90 tallet. Sporten rekrutterte raskt aktive førere fra kjente motorsykkelgrener som MotoCross, Trial, RoadRacing og Speedway. I Norge organiseres Supermoto idag under MotoCrosskomiteen, med hensyn til lisenskurs gjelder samme regler som for MotoCross. Du finner også Supermotoløpene på terminlista for MotoCross.
Banebredden er minimum 8 meter rundt hele banen og banelengden er på ca 1300 meter. Selve banen er bygd opp av rundt 70 prosent asfalt (eventuelt en GoCart (bil) eller RoadRacing bane) og rundt 30 prosent grus.Gruspartiet minner mer om en MotoCross bane med muligheter for blandt annet hopp og konstruerte dumper.
En Supermotokonkurranse kjøres med felles start for hele feltet, og det konkurreres da i heat på 8 runder. Disse korte heatene kan raskt utarte seg til å bli svært så underholdene for publikum, da noen av kjørene har mer kunnskap til kjøring på grus mens andre er sterkest på asfalt.
I 2004 jobbes det for å avvikle NogesCup-runder og til og med NorgesMesterskap i Supermoto. Klubber som har GoCart baner, RallyCross baner, RoadRacing baner eller rett og slett en stor åpen parkeringsplass til disposisjon, oppfordres til å ta kontakt dersom de ønsker å arrangere Supermotoløp.