MX
Motocross foregår på en spesialanlagt bane, og et race kan ha så mange som 40 startende. De første 200 meterne av banen er ei rett slette. Deretter sendes førerne inn i en krapp sving, og det er snarere regelen enn unntaket at det skjer en og annen klinsj mellom syklene i denne første svingen. Resten av banen er sammensatt av hopp som har lengder fra 5-10 meter og helt opp imot 30 meter. Syklene danser av gårde med hylende motorer og en hale av grus og småstein etter seg. Ferden går gjennom svinger, opp og ned bakker og bortover sletter – noe som både medfører lange strekk med bånn pinne og full rulle, samt krevende nedbremsinger før skarpe svinger. Et heat varer gjerne i 30 minutter + 2 runder, og la det være sagt med en gang: Dette er en veldig fysisk krevende idrett. Utøverne må ha svært bra kondisjon samt godt med styrke i hele kroppen. Dessuten krever det ikke så rent lite mot: Tenk deg når 40 førere kommer fresende inn mot første sving i 90 km/t – da er det for sent å skylde på du at har lovt mamma å legge lillebror!
Sporvalget i motocross er veldig viktig. Det er så visst ikke bare å frese av gårde; du må tenke spor, spor og atter spor hele tiden mens løpet pågår. Banene er laget av enten sand eller jord, så det blir etter hvert temmelig oppkjørt. Derfor er det å finne det rette sporet helt avgjørende for plasseringen. Når det gjelder førernes alder, så kan den variere mye. Vi har eksempler på gode utøvere som knapt har fylt 12 år, men heller ikke bestefar kan ignoreres.
Enkelte av gutta har så mye som 50 årringer under hjelmen! Noen få jenter finnes også, men de utgjør (foreløpig) et klart mindretall. Se for øvrig aldersgrensene nedenfor. Syklene er spesialbygde maskiner som tåler knallhard behandling. De er utrustet med helt spesielle dekk og støtdempere, og det er ikke å ta for hardt i å fastslå at dette dreier seg om virkelig tøffe sykler… Motocross er og blir en tøff idrett. Det er en orgie i svette, olje og søle. Ikke just idretten for dem med anlegg for ufrivillig vannlating på tivolienes berg- og dalbaner I tillegg til motocross kjøres også supercross (arenacross), supermotard (cross sykler på roadracingbaner) og Quad race (motocross med firehjulssykler)
For å få lisens til å kjøre motocross kreves det gjennomført og bestått lisenskurs. Kurset er inndelt i en teoretisk og en praktisk del. Det er ikke spesielt vanskelig, men det skal gi nødvendig kunnskap om sikkerhet og konkurranseregler, i tillegg skal det selvsagt læres å beherske sykkelen på banen. Lisenskursene avholdes i de enkelte klubber som har motocrossaktivitet. Det kreves medlemskap i en av de ca. 250 klubbene i Norge som er tilsluttet Norges Motorsportforbund (NMF) for å få utstedt lisens.