VM-gull til norske trialgutter!
– Vi vant etter syv timers kjøring. Det var 2 runder med 18 sekskjoner i vått, glatt og tungt føre. Vi kjørte utrolig bra, og vant med 20 prikker. Hjelperyttere og lagleder holdt koken og konsentrasjonen oppe hos kjørerne gjennom hele løpet. Ikke før siste seksjon var kjørt av siste norske kjører, fikk guttene lov til å slippe jubelen løs. Først fordi de hadde klart å gjennomføre såpass bra, og fordi de var ferdig med denne enorme prestasjonen. Men da det ble klart at de også hadde vunnet, ville jubelen ingen ende ta.
For å holde fokus på rett sted hele tiden i såpass krevende løyper, var det viktig at de ikke visste 100% hvordan de lå an. Joa Hindren, landslagstrener og i Polen som hjelperytter, pisket dem fram og sammen med resten av støtteapparatet klarte guttene å nå målet de hadde satt seg – nemlig å vinne.
Vi kom på tredjeplass i fjor, men nå kan vi rykke opp i A-gruppen hvor det kun er fem lag. I B-gruppa som vi har vært i har det vært ni lag, sier Kristoffer, endelig hjemme etter sitt lange utenlandsopphold.
Men det er ikke noe ferie enda – nå venter Norges Cup og NM samt lag-NM på guttene de neste tre helgene.
Alle guttene bidro til seieren. I lag-VM er det de tre beste resultatene per seksjon som teller. Hvis en av de fire feiler i en seksjon, legger det press på de tre andre til å kjøre feilfritt. Dette taklet de alle fire svært bra og alle sammen var i en eller flere seksjoner en utløsende faktor til at det gikk så bra.
Det er lenge siden vi har hatt et så ungt, jevnt og sultent lag til VM som i år. Det lover godt for fremtiden, sier Tor Linnerud, formann i Trialutvalget. Utrolig moro! Velfortjent og veldig bra kjørt!
Laget vant også Nordisk Mesterskap i Oslo for ikke så lenge siden. Stor internasjonal erfaring og mye rutine følger dem i seksjonene og i transporten. Hver kjører har sin hjelperytter som bærer vann og mat, verktøy og reservedeler. De har alle intercom med sin hjelperytter og får melding og instrukser kontinuerlig gjennom kjøringen. Det hele er svært så proft. I depot venter to eller tre med vann og mat og teknisk hjelp om det skal være nødvendig. På dette nivået er det alfa og omega at syklene yter optimalt, så ikke å stille med mekaniker blir helt feil. Kjørerne skal ha mat og drikke mellom de to rundene de kjører og det skal stå fremme og være klart når de kommer inn etter første runde. Det syder rundt kjørerne når de kommer inn, og det er intens aktivitet.
Laget kjenner hverandre godt, da tre av dem er på Team Norway og trener jevnlig sammen. De er flinke til å hjelpe hverandre på lagkonkurranser, hvilket er utrolig herlig å oppleve. De er jo til vanlig konkurrenter. Samholdet spilte nok en stor rolle for resultatet i lag-VM. Med latter og glade tilrop, ros og støtte til hverandre gjennom løpet, har de stor underholdningsverdi for publikum.
Hentet fra www.nmfsport.no (15.9.2010)