Tage må på pallen!
Tage må på pallen!
Etter en svak NM-åpning på Rudskogen for vel to uker siden har Tage Solberg innsett at kun pallplass er godt nok hvis han skal være med å kjempe om årets norgesmestertittel i Superbike.
– Jeg ligger langt bak i NM-sammendraget etter helgen på Rudskogen, så under helgens runder på Arctic Circle Raceway må jeg helst vinne ett av løpene eller komme på pallen i begge, forteller Solberg.
FØLER SEG HJEMME
Arctic Circle Raceway er Norges lengste asfaltbane, 3753 m lang. Motoranlegget som kostet 61 millioner kroner å bygge er riksanlegg for motorsykkelsporten i Norge.
– Dette er uten tvil det flotteste motorsportanlegget i Norge. Her føler jeg meg skikkelig hjemme. Banen har internasjonale standarder, og har fine åpne svinger som vi kan kjøre i over 150 kilometer i timen igjennom. Da kjenner man virkelig at man lever. Dette er en bane lagd for motorsykkelkjøring, forteller Tage Solberg, som ikke har kjørt på banen siden 2004. Solberg har også tidligere vunnet på banen, men ikke i Superbike.
– Jeg har fått noen treningspass på banen i dag. Dette er faktisk første gang jeg kjører 1000 kubikk på banen. Tidligere har jeg bare kjørt Supersport600, forteller Tage Solberg. Banen i Mo i Rana betegnes som den mest moderne i Nord-Europa og omtales internasjonalt som en etterlengtet nyskapning.
– Vi kjører for seier i helgen, og skal vi henge på Norvald Haaland og de andre i NM-teten må vi gasse. Jeg føler ting har løsnet, og at aggressiviteten er tilbake. Spesielt synes jeg det siste løpet i Alastaro der jeg vraket sykkelen var spesielt oppløftende. Da satt ting skikkelig, forteller Honda-føreren.
FÅTT SKRUDD SAMMEN SYKKELEN
Tage Solberg hadde en skikkelig krasj under den andre runden av det nordiske mesterskapet i Superbike på finske Alastaro. Sykkelen ble totalskadd etter at Tage veltet i 150 kilometer i timen. Mekanikerne og teamet har jobbet på spreng for å få sykkelen kjøreklar til helgens NM-runde.
– Teamet har gjort en fantastisk jobb. Sykkelen har blitt skrudd sammen, og virker utrolig bra igjen. Vi har funnet en del småting under oppbyggingen som vi har fått endret på, så sykkelen skal være i like god stand som før krasjen, lover Tage Solberg.